Opsætning og returnering af elmåler
På denne side finder du information om vores retningslinjer for opsætning og returnering af elmålere. Disse retningslinjer henvender sig til elinstallatører og er baseret på Elnetselskabets N1’s tilslutningsbestemmelser.
Læs vores tilslutningsbestemmelserOpsætning af elmåler
Ved nye installationer udleverer vi i N1 en elmåler til elnetkunden, som elinstallatøren sætter op.
Ved transformer-måling installerer vi selv måleren.
Vær opmærksom på tidsfrister og krav
Installation af elmåler i parcel- og fritidshuse
Elinstallatøren monterer den permanente elmåler i byggestrømstavlen. Når den permanente installation er klar, flyttes elmåleren til husets målertavle og plomberes.
Tidsfrist for montering
Elmåleren skal monteres og aktiveres i målertavlen på installationsadressen senest 4 arbejdsdage efter modtagelse for at sikre N1’s forbindelse til elmåleren og dermed korrekt dataaflæsning. Hvis tidsfristen ikke kan overholdes, skal elinstallatør eller elnetkunde kontakte os via formularen nedenfor. Hvis vi ikke får besked og tidsfristen overskrides, vil den ansvarlige elinstallatør blive faktureret for vores omkostninger, typisk for forgæves teknikerbesøg.
Spænding på elmåleren
Sørg for, at elmåleren altid er under spænding i henhold til Fællesregulativet 2022 punkt 15.1. En elmåler må kun være uden spænding, såfremt dette forud er aftalt med N1, og N1 har bekræftet frakoblingen af spændingen. En aftale med N1 kan maksimalt løbe i 60 dage, hvor en elmåler er uden spænding.
Gå til Fællesregulativet 2022Returnering af elmåler
Hvis en elmåler tages ned, skal denne sendes til Elnetselskabet N1 senest 3 arbejdsdage efter nedtagningen.
Returlabel til brug ved returnering kan rekvireres via nedenstående link.
Kunden har ansvaret for elmåleren, indtil den er registreret som modtaget på vores målerlager.
Hvis der er omkostninger for Elnetselskabet N1, som skyldes, at elmåleren ikke er blevet returneret indenfor 3 arbejdsdage, vil kunden/installatøren modtage en regning for dette.
